Masterzwemmen, de gouden baan voor de "oudere" jeugdzwemmer

Zwemmen is een ideale sport om fit te blijven. Onder leiding van deskundige trainers geeft MZ&PC wekelijks trainingen aan "oudere zwemmers".

Er is gelegenheid om af en toe baantjes te trekken maar je kunt ook je conditie en techniek verbeteren .

Zwemmen is goed voor je long en hartcapaciteit, je verbrandt vet, ontwikkelt spieren en het vermindert stress. Bovendien heb je met zwemmen nauwelijks last van blessures.

 
Fit blijven doe je met Masterzwemmen
Het Masterzwemmen heeft in Nederland duizenden beoefenaars, van 18 tot 90 jaar en zelfs nog ouder. Wil je ook fit worden en gezellig samen zwemmen met anderen?

Kom gewoon eens langs tijdens een trainingsavond en laat je door de trainer adviseren wat je mogelijkheden zijn. 
 
Wedstrijden
Sommige Masters zwemmen ook wedstrijden op (Internationale) Masterwedstrijden waarin je je meet met leeftijdgenoten. Ook wordt er gedurende het seizoen veilig in buitenwater gezwommen. Andere Masters trainen vooral mee voor hun eigen gezondheid en doen niet mee aan wedstrijden. Dat mag je helemaal zelf beslissen. Geen verplichtingen.
 
Hoe gaan we met elkaar om tijdens de trainingen
  • Het inzwemmen wordt door de train(st)er gebruikt om de banen evenredig in te delen. Tevens gaat het inzwemmen vanaf dit seizoen middels een opdracht, dus wees op tijd;
  • Bij de start aan een opdracht neem je 5 sec. afstand van je voorganger m.a.w. neem afstand van elkaar;
  • Tijdens een opdracht neemt ieder voor zich de rust, zoals beschreven in de opdracht, maar zorg dat er altijd een afstand van 5 sec. tussen jou en je voorganger zit;
  • Iedereen in de baan volgt de training zoals beschreven. Kun je door een of andere reden een bepaalde opdracht niet uitvoeren, bijvoorbeeld een blessure, geef dit aan bij jouw medezwemmers in de baan en bij de train(st)er.
  • Ga je inhalen en je voorganger heeft het niet door, raak hem/haar dan 1 keer voorzichtig aan de voeten aan. Voel je dat en begrijp je dat iemand je wil inhalen houd dan rechts (ook aan de muur) zodat de inhaler jou voorbij kan zwemmen. Het keerpunt is het meest geschikte moment om iemand in te halen.
  • Per baan wordt na iedere kernopdracht gewacht tot iedereen binnen is, zodat gezamenlijk aan de volgende opdracht begonnen kan worden; Ben je veel eerder klaar, zwem dan gerust nog even twee banen extra.
  • Zorg dat iedereen in jouw baan een keerpunt (in het midden) kan maken en kan finishen aan de muur, dus maak plaats voor de ander.
  • Bij de rustmomenten a.u.b. niet op de lijn zitten.